Autootje op waterstof heeft bereik van ruim 2000 kilometer

Autootje op waterstof heeft bereik van ruim 2000 kilometer

Een groepje Delftse studenten werkt aan ’s werelds efficiëntste waterstofauto. De torenhoge ambitie: minimaal 2056 kilometer te rijden op minder dan één kilo waterstof. Is hier sprake van een eenmalig prestigeproject of is er een revolutie ophanden?

Elk jaar bouwen studenten van het Eco-Runner Team Delft een efficiëntere waterstofauto, maar het nieuwste exemplaar moet zo stevig zijn dat het überhaupt mogelijk is de gedroomde afstand (vergelijkbaar met een rit van Noord-Nederland naar Zuid-Spanje) af te leggen: een wereldrecord. Om dit te doen hebben de ingenieurs gekeken naar een betere robuustheid en weerstand.

Eliane van Boxtel, operations manager van het team, vertelt over het prototype van 71 kilogram dat dinsdagavond werd gepresenteerd: ,,Het is maar een klein stadsautootje voor één persoon. En dat is prima. Op dit moment zien we dat een wagen wel vijf stoelen telt, terwijl die gemiddeld nauwelijks bezet worden. Toch is daar veel brandstof voor nodig, voor al die extra’s.’’

Het prototype van Eco-Runner Team Delft is compleet gestript van alle overbodige luxe. ,,We hebben de uiterste grenzen opgezocht en zo bizarre efficiëntie behaald’’, vertelt Van Boxtel. Toch ziet zij in de nabije toekomst mogelijkheden voor een vergelijkbare consumentenversie op de markt. ,,De volgende stap is de ontwikkeling van een auto die de straat op mag, maar nog steeds zo efficiënt mogelijk is.’’

Eliane van Boxtel, operations manager van het team, vertelt over het prototype van 71 kilogram dat dinsdagavond werd gepresenteerd: ,,Het is maar een klein stadsautootje voor één persoon. En dat is prima. Op dit moment zien we dat een wagen wel vijf stoelen telt, terwijl die gemiddeld nauwelijks bezet worden. Toch is daar veel brandstof voor nodig, voor al die extra’s.’’

Het prototype van Eco-Runner Team Delft is compleet gestript van alle overbodige luxe. ,,We hebben de uiterste grenzen opgezocht en zo bizarre efficiëntie behaald’’, vertelt Van Boxtel. Toch ziet zij in de nabije toekomst mogelijkheden voor een vergelijkbare consumentenversie op de markt. ,,De volgende stap is de ontwikkeling van een auto die de straat op mag, maar nog steeds zo efficiënt mogelijk is.’’