Een op zonne-energie opgeladen elektrische camper is de meest roadtrip-ready Amerikaanse eRV
Elektrische campers zijn frustrerend traag op de markt gekomen in Noord-Amerika, en als ze verschijnen, hebben ze vaak onvoldoende actieradius voor alledaagse auto’s, laat staan vrijetijdsvoertuigen die bedoeld zijn om lange afstanden af te leggen. Maxwell Vehicles uit Californië biedt een oplossing voor e-campers met een groter bereik die klaar is om lange afstanden af te leggen.
In plaats van een camper te maken van een ondermaatse fabrieksbus, bouwt Maxwell ICE Ram Promasters om met zijn eigen elektrische aandrijflijn van 402 km. Dat bereik verdubbelt niet alleen een deel van de concurrentie, maar het wordt ook ondersteund door een zonnedak over de volledige lengte dat elke dag dubbelcijferige kilometers kan toevoegen. Kopers kunnen kiezen voor een kant-en-klare elektrische camper of een meer budgetvriendelijke elektrische doe-het-zelfbus.
In tegenstelling tot de typische elektrische camper – een omgebouwde camper die wordt toegevoegd aan een bestaand elektrisch voertuig – is Maxwell’s Vanacea een meer speciaal gebouwde elektrische camper, met een elektrisch pakket dat is gespecificeerd voor toeren en kamperen. Dit betekent dat het enkele batterijsysteem zowel de “ePro” elektrische aandrijving als de kampeeruitrusting aan de binnenzijde aandrijft. Het beschikbare zonnedak van 1400 W dat zich over de gehele lengte van de bestelwagen uitstrekt, laadt dat batterijpakket gedurende de dag op, wat elke dag tot 32 km extra rijbereik biedt, of 8,5 kWh bruikbaar batterijvermogen voor lopende apparatuur.
Maxwell combineert serieus opladen met zonne-energie met een prestatiegerichte elektrische aandrijving van 300 pk van Maxwell Vehicles
Maxwell monteert het batterijpakket van 125 kWh onder de Promaster-vloer, waardoor het volledige cabinevolume voor camperconversies behouden blijft. Naast die batterijoptie met een volledig bereik van 250 mijl, biedt hij een kleinere batterij van 74 kWh voor een geschat bereik tot 273 km. De accu levert het vermogen dat nodig is om de voorwielen aan te drijven via een 300 pk sterke elektromotor aan de voorzijde. Het busje is klaar voor snelladen van 200 kW, waardoor de batterij in slechts 30 minuten is opgeladen. Het kan ook worden opgeladen, zij het in een veel langzamer tempo, via een standaard RV-aansluiting.
Wanneer geparkeerd in het kamp, voedt de batterij van de Vanacea alle apparatuur aan boord, inclusief de verwarming, airconditioning en direct warm water. De build bevat een omvormer van 7.800 W voor het leveren van wisselstroom. Een 10-inch touchscreen zorgt voor bewaking en bediening van de elektrische apparatuur, en een mobiele app zorgt voor toegang onderweg.
Nook’s camperconversie houdt dingen groen met wolisolatie en inductiekoken.
Om zijn volledige plattegrond te creëren, is Maxwell een partnerschap aangegaan met de camperwinkel Nook Vans in Los Angeles voor een zeer functionele, leefbare indeling. Nook past een van zijn standaard plattegronden aan voor kamperen op batterijen in een pakket dat het de “E.Nook” noemt. Het bedrijf haalt de natte badkamer en het bed uit hun meer gebruikelijke locaties en plaatst een slaapbank/tweepersoonsbed in de lengte achter de bestuurdersstoel. De badkamer vult de breedte van de achterzijde en biedt voldoende ruimte voor een doucheruimte, droogtoilet en berging.
De badkamer binnen de achterdeuren doet het ook goed als modderkamer, een plek om vuile, natte spullen, kleding en lichaamsdelen af te spoelen en te drogen zonder ze door het grotere interieur te slepen. Het is ook een goede plek om spullen op te bergen die je niet in de buurt van je woonkamer/keuken wilt hebben.
Een blik op Nook’s zijbank / bed-plattegrond met badkamer aan de achterkant
Een blik op de plattegrond van Nook’s zijbank/bed met Nook Vans badkamer aan de achterzijde
Aan de passagierszijde van de cabine bevindt zich in het transformerende keukenblok een uitschuifbare inductiekookplaat met twee kookzones, een koelkast/vriezer van 139 liter, een gootsteen en een opbergbak voor een flexibele organisatie. Eenmaal gekookt, kunnen de maaltijden worden genuttigd op de bank of de draaibare cabinestoelen met behulp van de in meerdere standen verstelbare draaitafel.
Maxwell probeert alle soorten bestelwagenklanten uit te rusten die elektrisch willen gaan. Kopers kunnen beginnen met een aandrijflijnconversiepakket van US $ 53.500 voor hun eigen nieuwe of gebruikte Promaster-buschassis, waarmee ze zich voorbereiden op een doe-het-zelf elektrische camperuitrusting. Ze kunnen ook een reeds omgebouwde Promaster-camper meenemen voor elektrificatie. De meest uitgebreide, kant-en-klare optie is een nieuwe, volledig omgebouwde camper met Maxwell’s ePro-aandrijflijn en Nook’s interieur, met een basisprijs van $ 190.000.
Die prijzen zijn zeker niet goedkoop, maar ze zijn niet in overeenstemming met wat mensen al uitgeven aan ICE-campers. Maxwell biedt een zeer intrigerende optie voor shoppers met dat soort camperbudget die graag volledig elektrisch willen gaan.