SUPERTANKER WORDT VEEL EFFICIËNTER DOOR KLEINE ZEILEN TOE TE VOEGEN

SUPERTANKER WORDT VEEL EFFICIËNTER DOOR KLEINE ZEILEN TOE TE VOEGEN

ZEILEN MAKEN EEN GROTE COMEBACK.

Kom wegvaren

Een nieuwe supertanker voor ruwe olie, is gelanceerd door de China Merchant Energy Shipping, maakt gebruik van vier grote zeilen om het brandstofverbruik te verminderen.

En met geweldige resultaten: de vier 130-voet masten verminderen het brandstofverbruik van de supertanker met een indrukwekkende 9,8 procent, zegt het bedrijf. Wat voor eens en voor altijd bewijst dat het vertrouwen op sterke windstromingen om de oceanen van onze planeet over te steken nog steeds zinvol is in de 21e eeuw.

Opgetuigd spel

Het schip lijkt in niets op de zeilschepen van weleer. Het schip, dat meer dan 1.000 voet lang is en “New Aden” heet, is eind vorige maand gelanceerd en beschikt over vier lichtgewicht koolstofvezelcomposietbladen die elektronisch kunnen worden verhoogd of verlaagd.

Een autonoom computersysteem bewaakt de huidige omstandigheden en past voortdurend de hoeken van deze zeilen aan om optimaal gebruik te maken van de beschikbare luchtstromen.

Hoewel het schip nog steeds voornamelijk afhankelijk is van enorme dieselmotoren, schat het bedrijf dat het zeilsysteem meer dan 2.900 ton kooldioxide-uitstoot kan besparen wanneer het van het Midden-Oosten naar China reist.

Brandstof intenties

Het is niet de eerste keer dat we horen van het gebruik van stijve zeilen om het brandstofverbruik te verminderen. In 2016 kwam het Japanse bedrijf voor hernieuwbare energiesystemen Eco Marine Power (EMP) bijvoorbeeld met een nog ambitieuzer ontwerp dat vertrouwt op stijve zeilen, zonnepanelen en energieopslagmodules voor voortstuwing.

Maar zoals het geval is met veel andere concepten zoals het in de afgelopen tien jaar of zo, moet het emissievrije schip nog worden gebouwd.

Dat maakt de nieuwe supertanker des te indrukwekkender – iets dat al wordt gebruikt, is immers indrukwekkender dan welk verafgelegen concept dan ook.

Natuurlijk, het schip is nog steeds ontworpen om ongeveer twee miljoen vaten milieubelastende fossiele brandstoffen te vervoeren. Maar dit is op zijn minst een stap in de goede richting.