Tesla’s ‘Full Self-Driving’ Beta is nu beschikbaar voor iedereen in Noord-Amerika

Tesla’s ‘Full Self-Driving’ Beta is nu beschikbaar voor iedereen in Noord-Amerika

Iedereen in Noord Amerika die ervoor heeft betaald, kan het nu aanvragen, zonder melding te maken van de minimale veiligheidseisen.

Tesla Full Self-Driving Beta

Tesla’s “Full Self-Driving” Beta, die de afgelopen jaren geleidelijk is uitgerold, is nu beschikbaar voor iedereen die voor de functie in Noord-Amerika heeft betaald, heeft CEO Elon Musk aangekondigd. “Tesla Full Self-Driving Beta is nu beschikbaar voor iedereen in Noord-Amerika die erom vraagt via het autoscherm”, tweette Musk, “ervan uitgaande dat je deze optie hebt gekocht.”

De uitrol van de bètasoftware begon in 2020 met een klein aantal klanten en is sindsdien geleidelijk uitgebreid tot ongeveer 160.000 chauffeurs vanaf oktober van dit jaar. Om toegang te krijgen tot de bèta, moesten bestuurders doorgaans een minimale veiligheidsdrempel halen met de ingebouwde Safety Score-functie van Tesla en 100 mijl loggen met behulp van de geavanceerde driver-assist-functie Autopilot van het bedrijf.

Vereisten voor bestuurders zijn versoepeld

De afgelopen weken zijn er berichten geweest dat deze vereisten voor bestuurders zijn versoepeld, waarbij Teslerati meldt dat Tesla-bezitters toegang hebben gekregen tot de “volledig zelfrijdende” bèta zonder aan bepaalde vereisten te voldoen. De bewering van Musk dat de functie nu beschikbaar is voor “iedereen” die daarom verzoekt in Noord-Amerika, suggereert dat deze vereisten mogelijk niet langer van kracht zijn. We hebben Tesla een e-mail gestuurd voor officiële bevestiging, maar de persafdeling van het bedrijf zou sinds 2020 zijn ontbonden.

Tesla’s driver-assist-technologie, om nog maar te zwijgen van de marketing ervan door het bedrijf, wordt zwaar onder de loep genomen door regelgevers. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration onderzoekt incidenten waarbij Tesla-voertuigen tijdens het gebruik van de automatische piloot tegen stilstaande hulpverleningsvoertuigen botsen, en het ministerie van Justitie heeft naar verluidt een eigen onderzoek geopend. Het California Department of Motor Vehicles heeft Tesla er ook van beschuldigd “onware of misleidende” beweringen te doen over de autonome rijmogelijkheden van zijn auto’s.

Een screenshot van Tesla’s Model 3-configurator vanaf 24 november 2022.
Tesla’s marketing voor zijn verbeterde automatische piloot en volledig zelfrijdende add-ons vanaf vandaag. Screenshot: Tesla.com
Toegang tot de bèta is afhankelijk van bestuurders die Tesla’s “Full Self-Driving” -functionaliteit hebben gekocht, die momenteel wordt aangeboden voor een vooruitbetaling van $ 15.000 bij aankoop van een auto, of als onderdeel van een abonnement tot $ 199. Volgens de website van Tesla zijn de beschikbare functies onder meer de mogelijkheid om verkeerslichten en stopborden te identificeren en erop te reageren, met de mogelijkheid om automatisch te sturen op stadsstraten die worden vermeld als “aankomend”. Tesla-auto’s bevatten standaard “Autopilot” -hulpfuncties voor de bestuurder, zoals verkeersbewuste cruisecontrol, terwijl een step-down “Enhanced Autopilot” -functie wordt verkocht voor $ 6.000, en biedt functies zoals autopark en smart summon.

Ondanks de merknaam ligt Tesla’s “Full Self-Driving” -software dichter bij een “Level 2” geavanceerd rijhulpsysteem dat te allen tijde actief moet worden gecontroleerd door een bestuurder.

Auteur