Porsche test een ‘betaalbare’ waterstof-V8 met vier turbo’s (met goede resultaten)

Porsche test een ‘betaalbare’ waterstof-V8 met vier turbo’s (met goede resultaten)

Ze concluderen dat waterstof een goed alternatief is voor benzine of synthetische brandstoffen.

Wat je ook van waterstof als energiedrager vindt, je moet toegeven dat de ontwikkelingen erg interessant zijn. Naast grote merken als BMW is Porsche er ook druk mee bezig. Onlangs hebben ze een 4,4-liter V8 met vier turbo’s bedacht die op waterstof loopt. Ze testten hem niet in het echt, maar in een digitale simulatie van de Nürburgring.

De bevindingen waren positief. ‘Waterstof is een potentieel alternatief voor conventionele brandstoffen of synthetische brandstoffen (e-fuels) voor gebruik in verbrandingsmotoren’, zo concludeert Porsche. Ze menen zelfs dat de motoren op waterstof hetzelfde kosten om te bouwen als benzinemotoren.

Je kunt niet zomaar waterstof tanken

Om de 4,4-liter V8 goed op waterstof te laten lopen, zijn wat aanpassingen nodig. Allereerst moet de compressie omhoog, wat niet zo heel moeilijk is. Lastiger wordt het wanneer het aankomt op de turbo’s. Deze moeten twee keer zoveel lucht in de motor pompen, maar krijgen zelf minder uitlaatgassen om op te spoelen. Daarvoor bedacht Porsche verschillende set-ups.

Een van de opstellingen had twee uitlaatturbo’s met ondersteuning een elektromotor (zoals de Audi SQ7 TDI gebruikte) en daarnaast nog twee turbo’s die volledig werden aangestuurd door elektromotoren. Deze set-up werd zowel parallel als in serie getest. Een andere oplossing waren twee turbo’s met elk een extra turbine voor meer luchtverplaatsing. Porsche laat de opstellingen zien in de onderstaande afbeelding.

Voor de testresultaten gebruikte Porsche de opstelling die je rechtsonder zit. De lucht gaat door de eerste compressor naar binnen, wordt door een intercooler afgekoeld en gaat daarna door de tweede compressor om vervolgens door nog een intercooler te gaan. Deze set-up zorgde voor een vermogen van 600 pk uit de waterstof-V8.

Er is stikstofuitstoot, maar niet veel

Hoewel veel mensen denken dat er bij waterstof alleen maar water uit de uitlaat komt, is het zo dat er ook stikstofoxiden vrij kunnen komen bij de verbranding. Volgens Porsche was de uitstoot ‘bijna nul’ en dus ver onder de Euro 7-normen. Het merk concludeert dat de waterstof-V8 ‘geen significante impact heeft op het milieu’.

In de simulatie lag de waterstof-V8 in een ‘voertuig uit het luxe-segment van 2.650 kilo’. Gewoon een Cayenne, dus. Met deze aandrijflijn was een Nürburgringtijd mogelijk van 8 minuten en 20 seconden. Dat is ruim 40 seconden langzamer dan de Cayenne Turbo GT met 640 pk – maar alsnog niet langzaam.

Een waterstofmotor heeft best wat voordelen

‘De kosten van een waterstofaandrijflijn in serieproductie kunnen vergelijkbaar zijn met die van een benzinemotor. Hoewel het turbocompressorsysteem en een aantal mechanische componenten van de waterstofmotor complexer en dus duurder zijn, is de uitlaatgasnabehandeling die vereist is voor de benzinemotor onder Euro 7 niet nodig’, zo meldt Porsche.

Deze 4,4-liter V8 met vier compressors gaat overigens niet in productie. Het doel was om inzichtelijk te krijgen wat erbij komt kijken om een waterstofmotor te ontwikkelen. ‘Met deze kennis kunnen we efficiënt toekomstige klantenprojecten tackelen’, sluit Porsche af.